Lammertink

Lammertink Racing, hoe het begon!

15 jun 2024 / 15 minuten / Nieuws

Lammertink Racing 997 RSR

Dit is ons DNA, racen zit in ons bloed. We nemen u mee terug in de tijd, met verhalen uit het verleden. Terug naar onze roots! Een reis langs de circuits, de 24h races en de speciale momenten. Vandaag de dag werken we nog steeds gepassioneerd aan de racewagens van onze klanten. En die passie om het maximale, en stiekem nog een beetje meer, uit een racewagen te halen zal altijd blijven. Dat is waar we goed in zijn.

Met speciale dank aan Peter Vader (Tekst & Foto’s)

Sportiviteit en vlijt!

Sportiviteit gaat hand-in-hand met Porsche en Lammertink. Het is hun beider passie! Sportiviteit staat in autoland voor snelheid en die weet het team van Lammertink er wel in te brengen. Althans, voor degenen die dat graag willen. Want al die restauratieklussen die in Enter perfect worden uitgevoerd, hebben voor een deel hun oorsprong op het circuit. Daar is snelheid en vaardigheid geboden als het gaat om een racewagen op de weg houden. Anders vindt een klant het racespelletje niet meer leuk. Vanzelfsprekend moet de preparatie technisch perfect zijn. Daar ligt de link met de restauratieprojecten. Zodra je die twee zaken beheerst, kun je invullen wat Lammertink Racing jaren geleden al deed: het prepareren en begeleiden van een Porsche 911 tijdens een raceweekend van de (Dutch) Supercar Challenge. De raceserie in de Benelux, die amateur-coureurs een weekend lang liet racen op circuits als Zandvoort (NL), Zolder (B), Spa-Francorchamps (B) en de Nürburgring (D).

Lammertink Racing Martini 996
Porsche 997 Cup car

‘Arrive and drive’

Edwin Lammertink vulde het begrip ‘arrive and drive’ perfect in. De coureurs die gebruik maakten van de diensten van Lammertink Racing, waren vaak ondernemers of zakenmensen, die gedurende de week weinig tijd over hadden vanwege hun zakelijke beslommeringen. Maar desondanks wilden ze wèl racen. Het liefst nog met een bijzondere auto ook. Dus klopte menigeen in Enter aan, om een deal af te sluiten voor een heel seizoen racen met een Porsche in het Supercar Challenge-kampioenschap. In die raceserie werd het principe gehanteerd dat de fun boven de prestatie moest staan. Begin jaren 2000 lukte dat nog aardig, maar naarmate de jaren vorderden werden de auto’s en teams steeds professioneler. En de amateur coureurs ontwikkelden zich tot vaardige professionals. Lammertink Racing ging gewoon mee in die flow. De Porsches werden steeds sneller en de weekenden intensiever. Zodra je met gedreven mensen aan de gang gaat, kun je nooit voorkomen dat in dit geval ‘het racen’ zich naar hogere niveaus ontwikkelt. Dat was ook zichtbaar op het circuit.

De Lammertink racing cars

De Lammertink-Porsches vielen duidelijk op tussen de dikke, vette GT’s en toerwagens met veel pk’s aan boord. De kleurenschema’s waren vaak gelieerd aan die van fabrieksracewagens van Porsche uit het verleden. Denk aan Rothmans en Martini. Met de in die dagen opgang makende retrotrend, liep Lammertink dus vooraan. Maar ook de vrije creativiteit kreeg een kans. Eén gentleman-driver reed met een witte Porsche met een reeks rozen op de zijkant van de auto. En toch leek dat niet te lief. De andere was fruithandelaar, dus daar verschenen op zijn banaan-gele Porsche de appels, sinaasappelen en bananen op zijn auto. Het klinkt misschien allemaal wat banaal, maar als je het zag rondrijden op de baan, dan was het ‘mind blowing’! De kroon spande een hele heftige (lees krachtige) Porsche 997 RSR Turbo. Met de basiskleur wit was de carrosserie beschilderd met rode en blauwe signaalstrepen. Het was een zogenaamd ‘psychedelic’-kleurenschema, waarmee ooit een Porsche 917 rondreed tijdens de 24 Uren van Le Mans. Maar bij die ‘Hippie’ Porsche 917-021, die in 1970 als tweede overall eindigde, waren de kleuren blauw en groen. Bij de Lammertink ‘psychedelic’-RSR waren het de frisse rood-wit-blauwe kleuren van de Nederlandse driekleur, die de basis vormden. Beregaaf! De Lammertink-Porsches werden een begrip in de scene van de Supercar Challenge, niet in het minst te danken aan hun verschijning.

Porsche Passie

Maar goed, van een mooi bord kun je niet eten, is het gezegde. Dus in Enter gingen ze al snel over tot de orde van de dag. Dat was Porsches prepareren om ermee te racen. De passie voor de techniek, was al vroeg aanwezig bij Edwin Lammertink. Hij sleutelde aan van alles wat los en vast zat en hij bivakkeerde liever onder een motorkap dan in een schoolbank. Als het maar wielen had. Vervolgens maakte hij ook nog kennis met de autosport. Dan weet je gelijk hoe laat het is. En niet geheel onverwachts bleek zijn passie nogal besmettelijk. In de werkplaatsen van zijn zich steeds verder uitbreidende pand aan de Vonderweg in Enter, brandde het licht steeds vaker tot in de late (of vroege) uurtjes. Het was zo besmettelijk, dat het team van medewerkers in de jaren van 2005 tot en met 2015 vrijwel ieder weekend van het raceseizoen (maart tot en met oktober) op de circuits te vinden was. We gaan er in deze nieuwsrubriek nog wel meer over vertellen. Maar ieder weekend op het circuit, dat houdt natuurlijk geen paard vol. En dus werd er gekozen om (nog meer) te gaan restaureren. En daarmee zijn we aangekomen in 2023. De passie voor Porsche ging gelukkig niet verloren in Enter. Dat zou zonde zijn van al die knowhow en vaardigheid. Maar het huidige restaureren is een andere discipline dan het racen. Minder snel, niet minder intensief. Het doel is nu ongekend vakwerk leveren, want de slogan moet steeds weer waargemaakt worden: Lammertink, specialized in Porsche!
(Tekst: Peter Vader)

Deel dit artikel via...